Primul Sistem de Franare: Primul sistem de franare pentru automobile a fost inventat de catre Georges Méliès, un iluzionist si regizor francez, în anii 1900.
Franele ABS: Sistemul de Franare Antiblocare (ABS) a fost inventat de catre Gabriel Voisin în 1929, dar a devenit mai larg raspandit abia în anii ’70. ABS-ul ajuta la mentinerea controlului directiei în timpul franarii puternice, evitand blocarea rotilor.
Frane Regenerative: Masinile electrice utilizeaza adesea frane regenerative pentru a transforma energia cinetica în energie electrica si a o stoca în baterii pentru a prelungi autonomia.
Testele de Franare: Testele de franare sunt realizate pentru a evalua performanta sistemului de franare al unei masini. Aceste teste masoara distanta pe care masina o parcurge pentru a se opri complet de la o anumita viteza.
Franele de Carbon-Ceramic: Masinile de înalta performanta si cele sportive pot avea optiuni pentru franele de carbon-ceramic, care sunt mai usoare si mai rezistente la caldura decat franele traditionale de fier.
Temperatura înalta a Franelor: În timpul franarii intense, temperatura discelor de frana poate atinge temperaturi incredibil de înalte, de peste 500°C în cazuri extreme.
Îmbatranirea Franelor: Materialele din care sunt fabricate discurile si placutele de frana se pot uza în timp, necesitand în cele din urma înlocuire pentru a mentine performanta optima.
Franele Drumului de Fer: În trecut, masinile cu tractiunea pe calea ferata utilizau frane care actionau direct asupra rotilor sinelor pentru a reduce viteza.
Sistemul de Franare cu Energie Hidraulica: Sistemul de franare modern cu energie hidraulica a fost dezvoltat în anii 1920 si a înlocuit treptat franele actionate manual.
Franele Electronice: Tehnologiile moderne integreaza frecvent controlul electronic al franelor, ajutand la distribuirea fortei de franare în mod optim pentru a evita alunecarea rotilor sau pierderea controlului asupra masinii. Acestea sunt doar cateva dintre aspectele interesante despre sistemele de franare ale masinilor