CategoriesBlog

Frâna și importanța ei

Sistemul de franare al unui automobil este o componenta esentiala pentru siguranta în trafic. Acesta este compus în general din discuri de frana sau tamburi, placute de frana, etriere, un sistem hidraulic de actionare a franelor si un sistem de control, de obicei reprezentat de pedala de frana. Atunci cand apasati pedala de frana, lichidul hidraulic transmite presiunea în etriere, care împinge placutele de frana împotriva discului de frana pentru a reduce viteza sau opri vehiculul.

Mai jos va prezentam cateva detalii despre sistemul de franare al masinilor:


Primul Sistem de Franare: Primul sistem de franare pentru automobile a fost inventat de catre Georges Méliès, un iluzionist si regizor francez, în anii 1900. 

Franele ABS: Sistemul de Franare Antiblocare (ABS) a fost inventat de catre Gabriel Voisin în 1929, dar a devenit mai larg raspandit abia în anii ’70. ABS-ul ajuta la mentinerea controlului directiei în timpul franarii puternice, evitand blocarea rotilor. 

Frane Regenerative: Masinile electrice utilizeaza adesea frane regenerative pentru a transforma energia cinetica în energie electrica si a o stoca în baterii pentru a prelungi autonomia. 

Testele de Franare: Testele de franare sunt realizate pentru a evalua performanta sistemului de franare al unei masini. Aceste teste masoara distanta pe care masina o parcurge pentru a se opri complet de la o anumita viteza. 

Franele de Carbon-Ceramic: Masinile de înalta performanta si cele sportive pot avea optiuni pentru franele de carbon-ceramic, care sunt mai usoare si mai rezistente la caldura decat franele traditionale de fier. 

Temperatura înalta a Franelor: În timpul franarii intense, temperatura discelor de frana poate atinge temperaturi incredibil de înalte, de peste 500°C în cazuri extreme. 

Îmbatranirea Franelor: Materialele din care sunt fabricate discurile si placutele de frana se pot uza în timp, necesitand în cele din urma înlocuire pentru a mentine performanta optima. 

Franele Drumului de Fer: În trecut, masinile cu tractiunea pe calea ferata utilizau frane care actionau direct asupra rotilor sinelor pentru a reduce viteza. 

Sistemul de Franare cu Energie Hidraulica: Sistemul de franare modern cu energie hidraulica a fost dezvoltat în anii 1920 si a înlocuit treptat franele actionate manual. 

Franele Electronice: Tehnologiile moderne integreaza frecvent controlul electronic al franelor, ajutand la distribuirea fortei de franare în mod optim pentru a evita alunecarea rotilor sau pierderea controlului asupra masinii.   Acestea sunt doar cateva dintre aspectele interesante despre sistemele de franare ale masinilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *